Miért fáj úgy minden?
Miért él szívünkben annyi sok érzés
Viharzó, fájó?
És mégis… mégis, a legtöbb ember
Életimádó.
Miért van az, hogy a
Legszebbik vágyunk soh’sem teljesül,
Meddő a létünk?
De felsóhajtunk a temető mellett:
Oh, élünk… élünk!
S mert van az, olykor,
Mikor keresztünk súlya felvérez,
S porba sújt minket:
Hogy uj hajnalra-már letöröljük
A könnyeinket?
Oh miért van az, hogy
Szívünk rémétől, a csalódástól
Egyre kell félni?
Sok reszketés ez, kín, nyugtalanság,
S mégis szép élni!
Ezt a verset Tessely Károly írta, és 1933. júliusában jelent
meg a Nagytétényi újságban (5. o), Miért!? címmel. Párkányi is említi őt monográfiájában, mint
egyfelvonásosok és operettek szerzőjét, aki fiatalon elhunyt. Irodalmi
munkássága ezzel nem ér véget: a Nagytétényi újság szerkesztője. Ez a lap 1933
és 1939 között jelent meg: pároldalas, kéthetente megjelenő lapról van szó,
amiben a község életének fontos eseményei jelentek meg.
Ezzel nem merül ki a munkássága: a községben és az egyházban
komoly közéleti szerepe volt. Nem csak arra gondolok, hogy a műkedvelő
előadásoknak nem csak szerzője, de betanítója is volt, bár szempontunkból ez is
fontos. A nagytétényi egyházközség képviselőtestületében találjuk, mint titkár,
de a barossi templom felépítésében is segíthetett, mivel 1938-ban a Templomépítő
Egyesület jegyzőkönyvben mond neki köszönetet. Felesége szintén komoly munkát
végzett a barossi iskolában és az egyházközségben egyaránt.
Nem csak helyi szinten tevékenykedett, amit mutat, hogy a
Segédhivatali Tisztviselők Országos Szövetségének alelnökeként is működött.
Könnyű abba a hibába esni, hogy itt befejezem a bejegyzést.
Miért fontos nekünk Tessely? Egyáltalán, miért említem, miért fontos egy történeti
munkában?
Tessely olyan személy volt, aki befolyással volt a
környezetére. A helyi újság főszerkesztőjeként gondolatai sokakhoz eljutottak,
ő döntött arról, hogy mit tudjanak meg az emberek szűkebb páriájukról, és
szervezői tevékenysége folytán is a helyi elit részének tekinthető. Ez már elég
lenne egy helytörténeti műbe való bekerüléshez.
Ennél mégis többről van szó. A közös munka, például egy
darab színpadra vitele, összekovácsol egy csoportot: ez a „mi.” Ahogy
tudatosul, hogy „mi” vagyunk, lesznek „ők” is: a szakirodalom ezeket úgy
nevezi, hogy „ingroup” és „outgroup.” Amikor a valaki azonosul azzal a
dologgal, amit „mi”-nek gondol, identitása lesz. Tessely valószínűleg nem
tudatosan, de ilyen csoportokat erősített: a „mi” újságunk, a „mi” színdarabunk,
a „mi” templomunk.
Mivel az identitásképződés hátterének szociológiájába még
nem ástam bele magam elég mélyen, nem bocsátkozom további eszmefuttatásokba.
Tessely Károly egy volt azok közül, akik a helyi társasági élet
gyújtópontjaiban helyezkedtek el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése