2012. február 9., csütörtök

Gyula és Gyula

Tegnap komoly felfedezést tettem, amihez gyakorlatilag egy teljes doboz iratanyag átböngészésére volt szükség. Azt eddig is tudtam, hogy Barosst egy bizonyos "veisz" Gyula parcellázta fel, és feltűnt, hogy már a telep megalakulása előtt ott mozgott Weisz Gyula Nagytétény környékén: ezek szerint jól be van ágyazva a helyi közegbe, nem egy nagyvárosi vállalkozóról van szó. Sikerült is megszerezni annak a pernek az anyagát, aminek a végére megszerzi az a legelőterületet, amin később szűkebb pátriánk felépül, és kiderült, hogy már a per elején is  ő birtokolja nagyrészt a területet. Sőt, kölcsönt vesz fel rá, jó sokat, aztán a per végén, 1905. február 28-án elárverezik a területet, majd az árverés nyertesétől megveszi Weiss Gyuláné Libál Róza. 
Először ezt zseniális húzásnak gondoltam: elárverezteti, lemegy róla a kölcsön, majd megveszi és felparcellázza. De nem így volt. 
Az árverésen jelen volt Weisz Gyula képviselője végrehajtóként, és licitál Weiss Gyula. Na, ennél a pontnál tettem le a tollat, hogy megkeressem a földön az államat. Ennél a pontnál jöttem rá, hogy ahogy a Széchenyi és Széchényi család ugyanaz, a Weiss és Weisz NEM. Ennél a pontnál éreztem azt, hogy mi a jó a kutatásban - tiszta detektívregény!  
Egyszer már írtam Weissként a Weisz nevet. Újabb figyelmeztetés, hogy többet ne kövessem el ezt a hibát. :) 

Nincsenek megjegyzések: