Pénz és identitás - azt hiszem, a ma véget ért konferencia egyik tanulsága az, hogy ez a két dolog, ami miatt komoly(nak tűnő) emberek képesek egymás torkának ugrani, és ezzel évekre, sőt, évtizedekre meghatározni egy-egy település miliőjét, a helyi közélet főbb kérdéseit. Barosson a Nagytéténytől való elszakadás volt ilyen létkérdés, és itt is felmerült az adó, mint konfliktusforrás. Az utóbbi napokban a Mosonmagyaróváron szervezett Ikervárosok - településegyesítés konferencia résztvevőjeként arra döbbentem rá, hogy nagyjából mindenhol hasonló kérdések megültek fel, ha szóba került, hogy hol fusson a közigazgatási határ.
A konferenciát a Hansági Múzeum szervezte Székely Zoltán igazgató vezetésével. Inspiráló, színvonalas előadásokon, és jó hangulatú informális programokon vehettem részt, (szakmai) ismertségeket is kötve. Azt hiszem, érdemes a tapasztalatokat itt is összegezni, mert a megismert történetek hasonlítanak arra, ami Barosson és az egész XXII. kerületben történt.(...)
A rendezvény apropóját az adta, hogy 1939-ben, pont hetvenöt éve egyestették Moson és Magyaróvár településeket, ami egy ideig kibékíthetetlen ellentéteket szült az újdonsült városon belül: a középkori megyeközpont, Moson eddire lecsúszott és beszorult a saját közigazgatási határai közé, Magyaróvár pedig átvette a regionális központi szerepet. A helyzetet súlyosbította, hogy a két községet egy beépítetlen terület kötötte össze, ahol lehetőség lett volna ugyan egy közös városközpontot létrehozni, de a háború ezt megakadályozta. Erre jött rá a vita arról, hogy akkor most honnan hova folyik az adó?
Ezt a példát Hegedüs Zoltán levéltáros és Dimény Gábor építész előadásában hallhattuk, de hasonló problémák megültek fel Gyomaendrődön, ahol az 1981-ben egyesült két település között komoly kulturális különbségek is vannak, ami adott esetben verekedésekben, vagy határkaróhoz kötésben is megnyilvánul(t).
Az egyesített Moson és Magyaróvár címere Forrás: Wikipédia |
Érdekes felvetés volt, hogy azóta is nehéz megfogni a budapesti identitást, sokkal jobban kötődnek az emberek a szűkebb pátriájukhoz, akár Budához vagy Pesthez. Ezzel azért nem értek teljesen egyet, de abszolút van alapja.
Puzsár Imre előadását nagy érdeklődéssel hallgattam, mert Rákoscsaba és Rákoskeresztúr története nagyban hasonlít a mai XXII. kerületéhez: parcellázástok, telepek, vasútállomások körül folyt a vita, amit megspékelt a közigazgatási határok elhelyezése körüli, nem éppen érzelemmentes diskurzus. Ugyanakkor ott nem különült ennyire máig hatóan a - végül négy - település, például csak egy helytörténeti egyesület van a kerületben, és senki nem kritizálja területi alapon az egy szem helytörténeti gyűjteményt.
Rákoscsaba, a "Ráksomente Budafokja." Forrás: rakoscsaba.hu |
V, és akkor járt legközelebb a megvalósításhoz, mikor a nagytétényi vonal megépült, és hogy akkor lett önálló Rákoshegy, mikor Baross Gábor-telepen is a legerősebb volt talán az önállósodási törekvés.
A polgári bérházak Pesten és a zsúfolt házacskák Budán, az egyesítés éveiben. Forrás: budapestcity.org |
Élmény volt hasonló kutatásokat megismerni, és látni a párhuzamokat, meríteni más módszereiből. Remélem, hogy lesz folytatása a dolognak (úgy tűnik, hogy egy kötet mindenképp), és néhány új kapcsolat is megmarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése